مطالب جالب و خواندنی
مطالب جالب و خواندنی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

 عکس   دلایلی برای فرار از کافی شاپ ها

تعطیلات آخر هفته یا پایان یک روز سخت کاری است.

به فهرستی که برای استراحت و تفریح تنظیم کرده اید, نگاه می کنید. فیلم های اکران شده را دیده اید. گشت زدن در گالری ها یا دیدن تئاتر را برای روز دیگری گذاشته اید که کمی سرحال تر هستید. دم غروب غروب هم هست و با اینکه احساس گرسنگی می کنید اما دلتان نمی خواهد رژیم غذایی تان را بشکنید. به همین دلیل رستوران و خوردن شام سنگین را از برنا تان حذف می کنید. در این شرایط چه می کنید؟ در کنار این چند گزینه که تقریبا همه شان را به دلیلی رد کرده اید, احتمالا گزینه دیگری هم به نظرتان می آید. "کافی شاپ". قرار کافی شاپ با دوست صمیمی و یا جمعی از دوستانتان که خیلی دلتنگ شان هستید, انتخاب خوبی است. تصمیم را عملی می کنید و با یک پیامک یا تلفن, برنامه را هماهنگ می کنید. این روند ادامه پیدا می کند و شما هربار برای رفع خستگی و دلتنگی تان, سری به کافی شاپ می زنید. مدتی بعد اما متوجه می شوید به طرز مرموز و عجیبی کافی شاپ رفتن عادتی شده که ترک آن به نظرتان غیر ممکن می آید. حتی متوجه شده اید این تفریح, جای سرگرمی های دیگرتان مثل کوهنوردی, استخر, پیاده روی و … را گرفته یا حتی بسیاری از علاقه ها و فعالیتهایتان را تحت الشعاع قرار داده و شما رسما تبدیل به یک "کافه نشین" شده اید.

برلیانت بزرگمهر, متخصص تغذیه و مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی درباره خوب و بد مصرف مواد غذایی در کافی شاپ ها صحبت می کند.


تفریح عادت زا

اگر جزو آنهایی هستید که وقتی به موضوعی, کسی یا سرگرمی ای عادت می کنید, دیگر نمی توانید آن را ترک کنید, پس پیشنهاد می کنیم از روز اول, علاقه تان به کافی شاپ رفتن را کنترل کنید و نسبت به تمام نکات مثبت و منفی این تفریح, منطقی فکر کنید. چون به قول معروف ترک عادت موجب مرض است! اما بزرگمهر ما نمی توانیم افراد, به ویژه افراد یک رده سنی خاص را از این سرگرمی محروم کنیم. او در این باره معتقد است:" ما نمی توانیم نوجوان ها و جوان ها را از کافی شاپ رفتن منع کنیم و اصلا لزومی به این کار نیست, چون ممنوعیت بیش از حد خودش باعث ایجاد حساسیت می شود اما می توانیم بررسی کنیم این عادت چقدر می تواند مشکل ساز باشد و یا چقدر مفید؟ در واقع باید نکات منفی و مثبت کافی شاپ رفتن را برای نوجوانان و جوانان توضیح بدهیم. بعد از آن, تصمیم را به عهده آنها بگذاریم."

یک باور اشتباه

خیلی از افراد به خصوص خانم ها همیشه مراقب وزن و تناسب اندامشان هستند و سالیان طولانی است که خود را درگیر رژیم های مختلف لاغری کرده اند. خیلی از همین افراد فکر می کنند خوردن سالاد های ارائه شده در کافی شاپ ها یا انواع نوشیدنی ها مثل قهوه, کاپوچینو همراه کمی کیک می تواند جای وعده اصلی غذایشان را بگیرد و این نوع تغذیه باعث چاقی شان نمی شود. بزرگمهر این تصور را بسیار اشتباه می داند و در این باره می گوید: "این میان وعده ها مثل انواع تست ها و سالادهای گوناگون که معمولا مماو از پنیرهای چرب هستند و یا قهوه های غلیظ با شکر فراوان علاوه بر اینکه نیازهای تغذیه ای جوانان را تامین نمی کند بلکه برعکس تصور بسیاری از افراد, باعث چاقی نیز می شوند. پس اگر این تصور را دارید که با جایگزین کردن این میان وعده ها به جای وعده های اصلی غذایی می توانید کاهش وزن پیدا کرده و ار تناسب اندام برخوردار شوید, بدانید که این باور کاملا اشتباه است. اگر می خواهید میان وعده سالمی داشته باشید می توانید از میوه های تازه فصل یا میوه های خشک و یا آجیل بدون نمک (البته در حد تعادل) استفاده کنید, نه میان وعده های پرکالری کافی شاپ ها."

سوگلی نوشیدنی ها در قلمرو کافی شاپ ها

"قهوه" از پرطرفدارترین نوشیدنی های منوی کافی شاپ هاست. خیلی ها عاشق عطر خوب این نوشیدنی آرامش بخش هستند. اصلا خیلی ها کافی شاپ می روند تا یک فنجان قهوه داغ بنوشند. بزرگمهر درباره این نوشیدنی آرامش بخش توصیه هایی به این شرح دارد: "قهوه اگر خیلی غلیظ باشد یا زیاد مصرف شود, مضر است. میزان مصرف مجاز آن بستگی به افراد مختلف و شرایط جسمی شان دارد ولی بطور کل مصرف روزانه دو الی سه فنجان اشکالی ندارد, به شرط اینکه غلیظ نبوده و بدون شکر مصرف شود. البته قهوه هایی که در کافی شاپ ها ارائه می شوند معمولا این کیفیت را ندارند, پرکالری بوده و برای سلامت قلب و رگ ها و البته معده مضر هستند."

عادت های ریشه دار

دقت کرده اید ترک قوانین و شرایطی که از کودکی به آن عادت کرده اید برایتان مشکل تر است؟ اینجاست که اگر این عادت ها, عادات خوبی باشند از پدر و مادرتان تشکر می کنید برای اینکه این عادت ها را در شما به وجود آورده اند. مانند عادت به ورزش, عادت به داشتن یک تغذیه مناسب, ویا اهمیت دادن به سلامتی.بزرگمهر بر فرهنگ سازی تاکید فراوانی دارد و معتقد است خانواده ها الگوی بسیار مهمی برای فرزندانشان هستند و در این باره توضیح می دهد: "نکته مهم این است که اگر پدر و مادرها خودشان تغذیه صحیحی داشته باشند و به قول معروف "کافه نشین" نباشند, عادت های فست فودی نداشته باشند و از شیرینی ها و مواد غذایی غیر مفید کمتر استفاده کنند, فرزندشان از همان کودکی به مصرف این قبیل مواد غذایی نامناسب, عادت نمی کنند و در نوجوانی و جوانی هم احتمال اینکه به الگوی غذایی غیراصولی عادت کنند بسیار پایین تر از افراد دیگر است. بنابراین احتمال اینکه کافه نشینی برایشان به یک عادت غیرقابل ترک تبدیل شود خیلی کمتر از بقیه افراد است."

انرژی زاهای مفید

شب های طولانی پاییز و زمستان برای کسانی که رژیم های غذایی دارند می تواند یادآور ریاضت ها و گرسنگی های طولنی مدت تری باشد. پس بهترین میان وعده ها برای این افراد چیست؟ به خصوص میان وعده هایی که می خواهند بعد از پیاده روی یا ورزش مصرف کنند تا انرژی لازم را بدست آورند. بزرگمهر در این باره توضیح می دهد: "بهترین میان وعده ها بعد از کوهنوردی یا پیاده روی, چای و خرما است. چای اگر غلیظ نباشد و در مصرف آن افراط نشود نوشیدنی بسیار مفیدی است. چای به علت کافئینی که دارد در رفع خستگی بسیار موثر است. چای سبز هم به علت داشتن "آنتی اکسیدان" برای بدن بسیار مفید است. در کنار چای می توانید خرما و یا بیسکویت های سبوس دار مصرف کنید. خرما سرشار از "پتاسیم" است."

با عطر و طعم اصیل ایرانی

به تازگی در خیلی از کافی شاپ ها, ستون یا صفحه تازه ای در منو دیده می شود. این بخش جدید, به "دمنوش های گیاهی" و "دمنوش های اصیل ایرانی" اختصاص دارد. فکر می کنید تا چه اندازه ای این الگوی جدید, اتفاق مثبتی است؟ بزرگمهر این تغییر الگوی جدید را اینگونه ارزیابی می کند: "شکی نیست که اگر این مواد گیاهی تازه باشند ارائه و مصرف آنها حرکت و اتفاق مثبتی است. اما معمولا این دمنوش های گیاهی به صورت کیسه ای (تی بگ) ارائه می شوند. اینکه آیا به این دمنوش های کیسه ای ماده مضری اضافه شده است یا نه و آیا این قبیل دمنوش ها از گیاهان تازه و سالم تهیه شده یا خیر, پرسشی است که فقط می توان پاسخ آن را با آزمایش دقیق به دست آورد. ولی نکته واضح این است که در هر صورت مواد گیاهی تازه و خالص, مفیدتر است. موادی که خودمان آن را در منزل تهیه و دم می کنیم, کیفیت بهتری دارد. اما به هرحال شاید بتوان این تغییر الگو را درصورتی که از مواد اولیه سالم استفاده شود, حرکتی مثبت دانست. البته حجم و میزان مصرف این دمنوش ها و عرقیات هم مهم است. به همین دلیل در پشت جعبه آنها معمولا میزان مصرف روزانه قید شده است که باید رعایت شود."

[ ۱۳٩۱/٦/٢ ] [ ٥:٢۳ ‎ق.ظ ] [ سمانه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام مرسی که از وبلاگ من دیدن میکنین. برای تبادل لینک کافیه وبلاگ منو با اسم مطالب جالب و خواندنی لینک کنین و یه کامنت بذارین مطمئن باشین که در اولین فرصت که کامنتارو چک میکنم لینک میکنم. البته اسم مورد نظرتون برا لینک رو هم بذارین ممنون میشم و اینکه هر چند دنیای مجازی هست اما من ترجیح میدم دوست خوبی برای دوستان لینکم باشم و زود زود بهشون سر بزنم... آلبته تا اونجائیکه وقت داشته باشم.
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
RSS Feed

Online User